Jak zoptymalizować zimą zasięg ŠKODY ENYAQ iV?

Jak zoptymalizować zimą zasięg ŠKODY ENYAQ iV?

W swoim segmencie całkowicie elektryczna ŠKODA ENYAQ iV wyróżnia się wydajną technologią napędową i wyjątkową aerodynamiką. Samochód umożliwia pokonywanie długich tras – na jednym ładowaniu może przejechać nawet do 534 kilometrów w cyklu WLTP. Najlepsze warunki dla „elektryków” panują przy temperaturze zewnętrznej wynoszącej od 20 do 30 °C. Zimą te warunki nie są tak optymalne ze względu na to, że więcej energii potrzeba m.in. do ogrzania wnętrza samochodu i utrzymania akumulatorów we właściwej temperaturze. Kilka odpowiednich czynności i poprawny dobór opcji wyposażenia w prosty sposób zminimalizują ryzyko zmniejszenia zasięgu pojazdu przy niskich temperaturach.

– Jazda zimą stawia nowoczesnym pojazdom elektrycznym, takim jak ŠKODA ENYAQ iV, wysokie wymagania. W czasie, gdy model z silnikiem spalinowym wykorzystuje ciepło odpadowe silnika do ogrzania wnętrza, w pojeździe elektrycznym potrzebna do tego energia pochodzi z akumulatora trakcyjnego. Zarządzanie temperaturą akumulatora również zużywa energię elektryczną, co potrafi znacznie ograniczyć zasięg pojazdu. Jednakże, poprawiając kontrolę temperatury akumulatora za pomocą nowego oprogramowania, pompy ciepła czy kilku prostych czynności, które kierowca sam może wykonać, ryzyko zimowej redukcji zasięgu da się zminimalizować – mówi Axel Andorff, head of project management modelu ENYAQ iV.

ŠKODA ENYAQ iV dysponuje imponującym zasięgiem, dzięki czemu nadaje się zarówno do codziennej miejskiej jazdy, jak i do długich podróży. Dla przykładu: ENYAQ iV 80 z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 82 kWh brutto może pokonać nawet 534 kilometry na jednym ładowaniu (wg cyklu WLTP). Jednakże podczas chłodnych dni zasięg pojazdów elektrycznych staje się niższy. Dzieje się tak dlatego, że więcej energii jest zużywane do utrzymania temperatury akumulatora w optymalnym przedziale. Ponadto więcej energii potrzeba, aby ogrzać wnętrze samochodu – w przeciwieństwie do modeli z silnikami spalinowymi, modele elektryczne nie mogą wykorzystywać do tego celu tzw. ciepła odpadowego. Wynika to z bardzo wysokiej wydajności napędu elektrycznego. Zaradzić można temu wykorzystując pompę ciepła, dostępną opcjonalnie dla modelu ENYAQ iV. Narzędzie to spręża CO2 w celu wytworzenia ciepłego powietrza, które następnie ogrzewa wnętrze bez pobierania energii z akumulatora.

Ulepszone zarządzanie temperaturą dzięki nowemu oprogramowaniu

Akumulator napędowy modelu ENYAQ iV jest utrzymywany w odpowiednim przedziale temperaturowym, aby zapewnić optymalną moc wyjściową, wydajną rekuperację i najszybsze możliwe ładowanie prądem stałym w punktach szybkiego ładowania. Nowa wersja oprogramowania pojazdu optymalizuje zarządzanie temperaturą akumulatora, dodatkowo rozszerzając jego zasięg w zimowych temperaturach, a także wydłużając żywotność akumulatora. Nowe oprogramowanie zostanie również zainstalowane w dostarczonych już modelach ENYAQ iV. ŠKODA gwarantuje, że po ośmiu latach lub 160 000 kilometrach, akumulator zachowa co najmniej 70 procent swojej pierwotnej pojemności. Aby chronić „zdrowie” akumulatora, zaleca się ładowanie go tak często, jak to możliwe, ale tylko do maksymalnie 80 procent przy codziennym użytkowaniu.

W gotowości do jazdy zimą

Za pomocą kilku prostych działań, kierowcy modelu ENYAQ iV mogą zwiększyć zasięg pojazdu zimą a jednocześnie zwiększyć komfort podróżowania. Bardzo istotne jest ogrzanie wnętrza auta przed ruszeniem w drogę. Jeśli podczas wstępnego ogrzewania wnętrza samochód jest podłączony do ładowarki, nie będzie on pobierał energii z akumulatora. Dzięki temu zasięg auta nie zmniejszy się, a podróżujący wsiądą bezpośrednio do ogrzanego samochodu. Wstępne ogrzanie wnętrza można zaprogramować na daną godzinę lub włączyć zdalnie, bez wychodzenia z domu, za pomocą aplikacji MyŠKODA.

Przed wyruszeniem w drogę warto także zdemontować nieużywane elementy wyposażenia pojazdu, takie jak bagażniki dachowe oraz sprawdzić ciśnienie w oponach. Niewystarczające ciśnienie powietrza zwiększa opory toczenia, a tym samym zużycie energii. W wachlarzu możliwości mamy jeszcze tryb Eco – zapewnia on dodatkowe oszczędności. Zmniejsza moc systemu Climatronic i ogranicza prędkość maksymalną do 130 km/h. Kierowca może w każdej chwili wyłączyć tryb Eco poprzez mocne naciśnięcie pedału przyspieszenia.

Dodatkowe sposoby oszczędzania energii

Na tym lista wskazówek się nie kończy. Jeśli ogrzewanie kierownicy i foteli jest włączone podczas jazdy w niskich temperaturach, ogrzewanie wnętrza można ustawić na nieco niższy poziom, co pozwala dodatkowo oszczędzić energię bez obniżania komfortu jazdy. Podczas podróży w pojedynkę, warto ogrzewać tylko miejsce kierowcy za pomocą klimatyzacji 2-strefowej lub 3-strefowej. Travel Assist pozwala oszczędzić energię, prowadząc auto płynnie ze stałą prędkością. Automatycznie wykrywa on również ograniczenia prędkości, zakręty i ronda oraz pozwala modelowi ENYAQ iV wyhamowywać z dużym wyprzedzeniem. Podczas jazdy w mieście warto wybrać tryb jazdy B – można wówczas odzyskać znacznie więcej energii dzięki jeszcze wydajniejszej rekuperacji.

Podczas długiej podróży w zimowych warunkach ważne jest, aby w miarę możliwości, nie doładowywać samochodu za wcześnie, gdyż dłuższa jazda to najlepszy sposób na umożliwienie akumulatorowi dojścia do optymalnej temperatury. Po dłuższej jeździe akumulator jest lepiej przygotowany do procesu szybkiego ładowania na trasie. Przy wykorzystaniu tego sposobu należy jednak pamiętać także o odpowiedniej ilości odpoczynku, gdyż podczas każdej podróży jest to najważniejszy aspekt.

Wdrażanie wszystkich przedstawionych porad można obejrzeć pod LINKIEM.

— POSTY O PODOBNEJ TEMATYCE —

Wielkanoc

Niech te Święta Wielkanocne przyniosą radość, spokój i bezpieczeństwo!
Niech nie opuszcza Was wiosenna energia a drogi niech zawsze prowadzą przez piękne i pełne słońca miejsca!
Wesołych Świąt Wielkanocnych życzy grupa KORCZYK!

Czytaj Dalej