Perfekcyjnie aerodynamiczna nowa ŠKODA OCTAVIA

Perfekcyjnie aerodynamiczna nowa ŠKODA OCTAVIA

Nowa ŠKODA OCTAVIA jest jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów nie tylko w swojej klasie. Znakomite wartości współczynnika oporu powietrza nowej generacji ŠKODY OCTAVIA, 0.24 dla wersji Liftback i 0.26 dla Combi są wynikiem wielu lat prac, wirtualnych symulacji i intensywnej współpracy wielu zespołów w ŠKODA AUTO.

Pracę nad aerodynamiką nowego modelu rozpoczyna się od serii badań pozwalających wyodrębnić środki umożliwiające zmniejszenie oporu modelu. Oznacza to, że początkowo większość działań odbywa się w wirtualnym środowisku programów symulacyjnych wykorzystujących CFD, czyli obliczeniową mechanikę płynów. Komputery pomagają więc programistom symulować zachowanie samochodów w stosunku do ruchu powietrza.

– Tą metodą wykonujemy około 80% naszej pracy. Jest tak dokładna, że możemy podejmować ważne decyzje na podstawie wyników symulacji – mówi Pavla Polická koordynująca rozwój aerodynamiki w ŠKODA.

Symulacje wykazały, że żebrowanie w przednim zderzaku pod ramką grilla może wpływać na wartości oporu powietrza, dlatego eksperci ŠKODY zdecydowali, aby wykorzystać w tym obszarze specjalną przesłonę chłodnicy.

– To bardzo wymagający patent, który opracowaliśmy wspólnie ze specjalistami od silników. Cztery listwy mogą odciąć dostęp powietrza do dolnej części chłodnicy, co poprawia jego przepływ. To rozwiązanie ogranicza nie tylko emisję CO2, ale także wpływa na zużycie paliwa, tym samym czyniąc samochód bardziej ekonomicznym – wyjaśnia Vojtěch Hudeček, inżynier z zespołu aerodynamiki ŠKODA.

OCTAVIA to pierwszy model ŠKODY, w którym to rozwiązanie występuje standardowo we wszystkich wersjach samochodu.

Badania na prototypach
Kolejnym rozwiązaniem, które wpływa na poprawę oporu powietrza jest AirCurtain. Koła zakłócają aerodynamikę samochodu, ale zastosowanie osłony AirCurtain sprawia, że powietrze przepływające po obu stronach zderzaka tworzy wokół nich rodzaj aerodynamicznej kurtyny.

W trakcie przeliczania pomiarów aerodynamiki samochodu, szczególnie na początkowym etapie projektu eksperci wykorzystują prototyp wykonany z pianki, ponieważ na dalszym etapie konstrukcja pojazdu może ulec zmianie. Prototyp wyposażony jest jednak w wiele technologii i urządzeń, na przykład w pełni wyposażoną komorę silnika, w dużym stopniu wpływająca na aerodynamikę samochodu.

Poszczególne elementy konstrukcji samochodu są ze sobą ściśle powiązane, w związku z czym budowa przedniej części pojazdu może negatywnie wpływać na przepływ powietrza w jego tylnej części, dlatego prace badawcze wymagają współpracy kilku zespołów.

– Przy modelach OCTAVIA Liftback i Combi pracowały dwa różne zespoły. Musiały one jednak konsultować się ze sobą, by poszczególne części konstrukcji nie wpływały niekorzystnie na wydajność drugiej wersji modelu. Oba warianty nadwozia są doskonałe pod względem aerodynamicznym – podkreślają Vojtěch Jakubec i Vojtěch Hudeček, liderzy grup pracujących nad aerodynamiką w ŠKODA.

Trójwymiarowe modele kół i testy w tunelu aerodynamicznym
Oprócz CFD ŠKODA stosuje unikalne rozwiązanie techniczne do opracowywania kształtu obręczy kół, umożliwiające szybkie testowanie kształtów wydrukowanych w 3D w tunelu aerodynamicznym. Każdy design i rozmiar obręczy kół inaczej wpływa na aerodynamikę samochodu. Standard WLTP wymaga przetestowania wielu alternatyw w celu raportowania emisji spalin.

Kolejnym etapem pracy nad poprawą oporu powietrza jest test prototypów w tunelu aerodynamicznym. W badaniu stosuje się specjalny kontrast, który pokazuje jak woda przemieszcza się po karoserii podczas ruchu samochodu. Jego celem jest upewnienie się, że kierowcy w każdych warunkach mogą liczyć na doskonałą widoczność w bocznych szybach i lusterkach.

Ostatnia faza prac zespołu polega na końcowych pomiarach wyników prototypów w tunelu aerodynamicznym w celu homologacji wszystkich wersji. Badania dokonywane są w tunelach należących do Grupy Volkswagen oraz na Uniwersytecie w Stuttgarcie.

Umów się na jazdę testową nową ŠKODĄ OCTAVIA w naszych dwóch lokalizacjach!

ŠKODA KORCZYK
Aleja Gen. Andersa 586, Bielsko-Biała

GODZINY OTWARCIA:
od poniedziałku do piątku: 8:00-19:00
w sobotę nieczynne

KORCZYK ŠKODA OUTLET
Gemini Park Bielsko-Biała, ul. Leszczyńska 20

GODZINY OTWARCIA:
od poniedziałku do soboty: 9:00 – 21:00
w niedziele handlowe: 10:00 – 20:00

SPRZEDAŻ SAMOCHODÓW NOWYCH


Agnieszka Łysek
Kierownik Sprzedaży
agnieszka.lysek@korczyk.com.pl
+48 33 829 31 25
+48 734 443 050


Janusz Świstowicz
Zastępca Kierownika Sprzedaży
janusz.swistowicz@korczyk.com.pl
+48 33 829 31 22
+48 606 205 501


Anna Semik
Specjalistka ds. sprzedaży
anna.semik@korczyk.com.pl
+48 33 829 31 26
+48 734 443 057


Damian Sośniecki
Specjalista ds. Sprzedaży
damian.sosniecki@korczyk.com.pl
+48 33 829 31 23
+48 882 145 441

SPRZEDAŻ DLA FIRM


Andrzej Kine
Dyrektor Sprzedaży
andrzej.kine@korczyk.com.pl
+48 33 829 31 21
+48 604 933 810

KORCZYK ŠKODA OUTLET


Sabina Białczyk-Moc
Specjalista ds. sprzedaży
sabina.bialczyk-moc@korczyk.com.pl
+48 532 067 321


Marcin Chowaniec
Specjalista ds.sprzedaży
marcin.chowaniec@korczyk.com.pl
+48 532 067 322

— POSTY O PODOBNEJ TEMATYCE —

KIA Stonic w nowej odsłonie!

Kia Stonic – drugi pod względem popularności miejski crossover w Polsce – doczekała się faceliftingu!

Model poddano licznym modyfikacjom, obejmującym m.in. gamę silników oraz ofertę zaawansowanych systemów zarówno łączności ze światem zewnętrznym, jak i asystujących. Model po faceliftingu jest dostępny z wydajnymi silnikami z rodziny Smartstream, wśród których największą nowością jest zespół napędowy typu mild-hybrid z instalacją elektryczną o napięciu 48 V, współpracujący z nową mechaniczną skrzynią biegów z elektrycznie sterowanym sprzęgłem „clutch-by-wire”.

Czytaj Dalej